27 February 2012

LYNAS: Antara Kecerdikan Pakar Ademik dan Lolongan Politik

Assalamualaikum W.B.T.




Kecoh belakangan ini apabila isu berkenaan satu projek yang datang dai negara Australia sedang dilaksanakan di Gebeng, Kuantan. Macam-macam pendapat yang kita dengar dari mulut ke mulut, kedai kopi, Facebook, Twitter, Blogger dan tak kurang juga dari pemimpin-pemimpin pembangkang.


Sebelum saya lebih mengulas, mari kita semak sedikit apa itu LYNAS. LYNAS merupakan syarikat yang datangnya dari Australia di mana bahan rare earth metal dilombong dari Mount Weld. Metal yang dilombong mengandungi Thorium yang berada pada peringkat rendah tahap radiasinya. Metal ini sangat jarang diperolehi dan mempunyai nilai ekonomikal yang sangat tinggi dalam pasaran global. 





Ada yang takut sangat dengan radiasi yang dikeluarkan oleh Thorium. Tahukah anda Thorium metal mengeluarkan radiasi Alpha-particle yang tidak boleh ditembusi oleh kulit. Bermakna, memiliki Thorium tidak akan memutasikan anda menjadi X-men, Hulk, Spiderman. Kena faham betul2 kat sini.


Thorium kalau nk lagi simple perbandingan boleh dihentikan dengan sehelai kertas sahaja. Nak control sangat lah mudah. Lepas tu ada jugak yang persoalkan tentang gambar 'Radioactive substance treatment tank immersed in water after rain' tau tak bahawa bahan radiasi memang disimpan di dalam bekas dan kemudiannya diletak dalam air pula.


Ada lagi pulak berkata yang Malaysia ni sebagai tempat buangan bahan radioaktif kimia oleh Australia. Jangan jadi kurang bijak! Syarikat Lynas di Malaysia sebenarnya berfungsi untuk melengkapkan proses separa yang telah dilakukan oleh HQ nya di Australia sana. Bukannya sebagai satu tempat buangan bahan radioaktif. Perbetulkan semula fikiran anda.


Ada lagi berkata kesan yang sama akan berlaku pada LYNAS di mana peristiwa di BUKIT MERAH dulu akan berulang. Anda semua kena faham, peristiwa di BUKIT MERAH berlaku 2 dekad yang lalu. 2 DEKAD. Zaman tu adakah sains dan teknologi maju berbanding sekarang? Kita tak boleh samakan apa yang berlaku di BUKIT MERAH akan juga berlaku di GEBENG. 


Hingga pakar nuklear sendiri sudah mengesahkan bahawa LYNAS memang selamat. Memang la tak 100% tapi cuba anda bayangkan. Loji kat Kerteh di Terengganu tidak ada pula yang persoalkan kenapa di buka walhal impaknya sangat besar jika berlaku sesuatu yang tidak diingini contohnya letupan. Dan juga banyak lagi kilang2 di Malaysia yang lebih berbahaya dari LYNAS. Mengapa tiada himpunan seperti HIMPUNAN HIJAU 2.0 berlaku? 


Realitinya, apabila satu2 syarikat yang diusahakan anak2 MELAYU sudah pasti akan ditentang oleh kaum CINA. Saya tak katakan semua tetapi sesetengah yang dengki dengan naiknya anak MELAYU dalam dunia ekonomi. 


Selepas tu, kebodohan kita sendiri yang lebih suka dengar cakap pemimpin politik yang takde apa2 ilmu tentang sains melobi undi mereka kepada rakyat bahawa "jika saya diundi, LYNAS akan ditutup". Apa nerakanya lah tu? Dimomokkan dengan radiasi yang boleh menyebabkan mutasi. Tahukah anda, hari2 kita duk berdepan dengan radiasi. Matahari yang memancarkan sinarannya pun satu radiasi. Telefon, TV, radio, laptop, I-phone, I-pad, dan semua peralatan elektronik memancarkan radiasi malah lebih bahaya dari Thorium. Xde pula orang melakukan himpunan besar-besaran membuang peralatan tersebut??


Oleh itu, saya menyeru anda semua. Kita diberikan akal untuk berfikir. Bukan seperti kerbau yang dicucuk hidung. Orang suruh buat benda ni kita buat. Orang suh percaya benda ni kita percaya. Kita dianugerahkan akal untuk kita mencari kebenaran. Usah kita dimomokkan dengan pemimpin politik yang lantang mengetuk tin kosong untuk kepentingan peribadi.


Akhir kata, saya link kan kepada anda laporan yang dibuat secara rasmi berkenaan LYNAS di GEBENG, KUANTAN. 


Wallahualam


http://www.iaea.org/newscenter/news/pdf/lynas-report2011.pdf


No comments:

Post a Comment