18 October 2011

Bersahabat Kita Kerana Allah

Submitted by makeadifferenceoutloud

Assalamualaikum pembaca semua..

Saya tertarik kali ini untuk memberikan sedikit pendapat tentang persahabatan, nilai2 persahabatan dan erti sebenar persahabatan.

Kita selalu dengar, kawan ketawa..kau carilah kat mana2...senang jer dapat...tapi kawan menangis...bukan senang untuk kita perolehi..kenapa adanya macam2 jenis kawan sebegini? Perkara penting di sini ialah niat kita untuk berkawan..ada dia antara kita berkawan untuk mengambil kesempatan atas apa yg kawan kita perolehi..

Contohnya, kawan kita banyak duit..kita dekat dgn dia supaya senang kita dibelanja makan..kawan kita ada kenderaan..kita kawan dgn dia supaya senang untuk kita pergi ke kelas..

nilai2 persahabatan yang tinggi dikecapi apabila bila sahabat kita kesusahan, kita ada di sisi dia..sekalipun kita tak mampu nk membantu dia..kita ada bersama-sama berkongsi rasa kesusahan bersama..

sebab itu dalam menjalinkan sesuatu ukhuwah, mesti ada banyak terma yang berbeza..teman, sahabat, dan kawan..di sini saya boleh ertikan teman ialah orang yg boleh menjadi tempat untuk kita berkongsi suka duka dan masalah. Sahabat pula adalah seseorang yang boleh memahami diri kita pada setiap situasi. Peranan shabat ni pulak lebih istimewa berbanding teman. Kawan lebih kurang je dengan teman cuma keterikatan kawan itu longgar sikit..sebab itu dalam peribahasa kita dengar kawan makan kawan..xde pulak kita dengar sahabat makan sahabat, teman makan teman kan?

Timbul perbezaan terma disebabkan perbezaan kekuatan dalam perhubungan itu sendiri..niat kita dalam menjalinkan persaudaraan itu juga..macam yang saya tulis di atas tadi..niat kita yg penting..

Konklusinya..dalam menuju ke 'title' teman sejati..banyak pengorbanan, suka dan duka, dan banyak lagi yg kita akan berkongsi bersama-sama dalam dunia ini. Sebuah persahabatan yang sentiasa dalam redha - Nya, pasti disulami dengan perkara yang baik...wallahualam

No comments:

Post a Comment