13 December 2011

Cinta Murah - Perspektif Anda?

Tajuk yang nampak simple tapi dalam pengertiannya jika kita memahami dan menelusi maksudnya..apakah dia cinta murah? Adakah ianya boleh dibeli di pasar-pasar malam? Selonggok dua ringgit..hanya sekadar kiasan..letaknya cinta itu dikategorikan sebagai murah apabila kita dengan mudahnya memberikan sepenuh nya jiwa dan raga..cinta yang berlandaskan nafsu tiada kesudahannya..akhirnya sendiri terkorban dalam perangkap cinta dunia itu sendiri

Impaknya, lihat lah sendiri di sekeliling kita hari ini..yang buang anak satu hal..bersepah-sepah di dada akhbar buang anak sana sini sampai kita jadi lali dengan benda ini..sungguh menyedihkan dan memalukan..orang Barat sendiri pown taw jaga anak luar nikah mereka..

Yang kena tangkap basah lain pulak halnya..ada yang kata nk lepas tensyen lepas SPM mcm yg terjadi baru lagi dalam akhbar menyiarkan 2 pasangan remaja ditangkap di Melaka dengan alasan nk lepas stress jawab exam..

Sudah kita tau dalam setiap perkara yang kita lakukan ada matlamatnya..begitu juga denga cinta..cinta tanpa matlamat yang jelas ibarat 'suka-suka' saje lah..akhirnya nafsu disandarkan menjadi satu sebab lantas mengheret kita ke lembah neraka..

Saya selalu dengar, cinta itu tidak adil, cinta itu kejam..tapi sebenarnya bukan cinta yang kejam atau tidak adil, tetapi manusia itu sdiri yang bersifat sedemikian.

Percayalah jika kita ada satu matlamat yang kukuh kita akan terhindar daripada mainan nafsu

"Aku mahu mencintai dia kerana aku ingin menjadikan dia sebagai penyeri hidup ku dunia dan akhirat"

"Aku mahukan dia sebagai bidadari ku, yang menjadi ibu kepada anak-anakku, yang menjadi penyambung generasiku"

Jika niat kita seperti di atas, Insyaallah..bergantilah cinta yang murah tadi kepada cinta yang mahal.

Cinta yang mahal apabila kita bawa bersama saat sakaratulmaut nanti, dan terus dibawa sehingga tubuh bersatu dengan tanah.

Saya petik kata-kata dari buku Langit Ilahi 2 karangan saudara Hilal Asyraf yang berbunyi:

Cinta yang sebenar terlalu mahal harganya kerana maut tidak bleh meragutnya, bahkan cinta itu sebenarnya boleh menembusi alam barzakh seterusnya mencari tuannya di Padang Mahsyar, dan membantu tuannya merentas sirat, serta bersama tuannya selama-lamanya di syurga.

Hiasi hidup kita dengan cinta yang mahal dan jangan biarkan kita terjebak pada cinta yang murah

No comments:

Post a Comment