28 November 2011

Terus Maju Ke Depan, Perkara Lalu Tetap Dalam Ingatan

Assalamualaikum pembaca semua..

Belakangan ni, saya kurang meluangkan masa untuk 'update' blog saya disebabkan lebih menumpukan dalam penulisan pra-tesis saya..maklumlah tahun akhir. Walaubagaimanapun, Alhamdulillah sudah tahun akhir rupanya saya di universiti..terlalu pantas masa berlalu..

Ingin saya berkongsi sedikit pendapat mengenai tajuk entri saya kali ini..buat ingatan pada diri saya dan juga sahabat-sahabat sekalian..

Masa memang sentiasa bergerak..tidak akan berundur..bahkan apabila ditanya oleh Imam Al-Ghazali kepada murid-muridnya satu teka teki berbunyi:

Apakah dia yang paling jauh dengan kita?

Lantas murid-muridnya memberikan pelbagai jawapan. Ada yang mengatakan matahari, bulan, langit dan sebagainya..lantas Imam Al-Ghazali tersenyum lalu berkata:

Jawapan kamu semua salah, sebenaranya yang paling jauh dengan kita ialah masa lampau. Kerana sejauh mana kita mengejar, sejauh mana kita berlari..kita tak akan mungkin dapat mengejarnya..

Kita hanya boleh mengenang saja masa lampau..menjadikannya satu pengajaran, kenangan dan panduan agar masa akan datang kita tidak akan salah memilih jalan yang bakal kita tempuh..selalu kita dengar keluhan seperti ini:

a) Kenapalah aku pilih kos ni..dah lah susah..taw dulu aku pilih kos tu
b) Kalau la aku taw aku kena tipu macam ni, aku xnak dah masuk bisnes tu
c) Menyesal betul aku 'kapel' dengan mamat tu, dia main2 kan aku jer

Selalu kita mendengar rungutan seperti contoh di atas..baik kita renung sejenak..kenapa kita diduga sedemikian? Adakah Allah S.W.T. tidak suka dengan kita lantas diberinya dugaan atau jalan yang salah?

Allah Taala memberi kan dugaan kepada kita sebab Dia tau mana yang baik untuk kita..Dia tau apa masa depan hamba-Nya..Dia tau bagaimana hendak melorongkan hamba-Nya..Dia ingin mendengar rintihan hamba-Nya..

Anas bin Malik r.a berkata bahawa Rasullullah S.A.W pernah bersabda:

Apabila Allah mengasihi dan menyayangi seorang hamba maka dikenakan kepada hambanya sesuatu bala"

Maka apabila hamba itu berdoa mohon pertolongan kepada Allah, maka berkatlah Malaikat: suara itu sudah terkenal! (didengari selalu para Malaikat akan rintihannya)

Dan berkata Jibril A.S.: Ya Allah, Hambamu si fulan itu bermohon pada-Mu, maka makbullah hajatnya

Jawab Allah: Biarkan lah dahulu hambaku, Aku suka mendengar rintihan suaranya.

Lalu kita muhasabah balik diri kita, mengapa harus kita menyesal apa yang terjadi tidak seperti apa yang kita hendakkan..Allah telah mengatur segalanya kerana mungkin apa yang kita nak itu tidak elok pada kita..

Saya paling suka melihat status2 di Facebook, Twitter...ada kalanya status2 yang di 'post' terutamanya bagi pasangan yang putus cinta..ada yang meratap..ada yang marah..ada yang mempersoalkan kenapa mereka putus..ada yang sedih sehingga nk cederakan diri sendiri

Anggap lah jika musibah itu berlaku, ingatlah bahawa kita sudah terlupa pada Pencipta kita..kita lalai dan leka dengan duniawi..kita terlalu leka melihat pada kenangan2 manis bersama dengan orang yang pernah jadi milik kita..setiap apa yang terjadi semua telah diatur oleh-Nya..maka untuk apa kita sesali perkara yang sudah berlaku..buka buku baru..yang penting masa depan kita lebih penting..apa yang sudah terjadi, maka jadi kan pengajaran..masa sentiasa bergerak ke hadapan..tidak akan ada masa yang kembali ke belakang

Firman Allah Taala:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak menggetahui." (al-Baqarah:216)

Tak salah kita lihat kembali masa lampau..tapi lebih kepada perspektif pengajaran..bukan penyesalan jika kita melakukan sebaliknya..

Wallahualam...(^_^)

No comments:

Post a Comment