27 January 2012

Fitnah Menjelang Hari Kiamat

Assalamualaikum w.b.t

Sedari tidak ramai di antara kita yang telah lari jauh daripada melihat tentang darul akhirat, pabila mata dan hatinya menjadi terhijab dek kerana duniawi yang menelan isinya. Ditambah lagi dengan kesibukkan, hiburan yang keterlaluan dan sebagainya. Terdapat beberapa perkara yang membuatkan kita berpaling daripada memikirkan darul akhirat:

Fitnah Harta


Fitnah harta ini kita boleh bahagikan kepada dua..satu yang miskin atau kurang kemampuan..satu lagi pulak yang kaya..

Bagi mereka yang kurang berkemampuan..pemikiran mereka lebih ditumpukan untuk mecari rezeki..bekerja keras siang dan malam..pemikiran disibukkan untuk mencari makanan seharian..saya tidak menafikan diri saya juga turut dibayangi perasaan yang sama..adakah kita mampu untuk bekerja utk esok harinya..bagaimana nnt nk beri keluarga makan..

Yang kaya pulak lain ceritanya..duk sedap dilimpahi harta, makan pown yang sedap2..dan mereka fikir semua tu dtg dari kecerdikan dan usaha mereka dalam mendapatkan dan mengumpulkan harta


Kalkulator dan handphone dijadikan seperti tasbih di tangan mereka. Harta menjadikan mereka hamba..siapa yang tak suka pada duit dan kekayaan..tetapi wajarkah kita meletakkan harta itu segala-galanya?

Fitnah harta juga boleh digambarkan dalam bentuk kegembiraan dan kesenangan agar Allah dapat lihat siapa yang bersabar..siapa yang mengeluh dan siapa yang bersyukur atau kufur..akhirnya kembalilah kepada Al-Quran..kerana Kalamullah itu mampu mengubati fitnah ini dengan mengingati hari akhirat.

Fitnah Ikhtilath (Pergaulan Bebas Di Antara Lelaki dan Perempuan)


Rasulullah S.A.W bersabda:

Tidak aku tinggalkan sepeninggalanku fitnah yang lebih memudaratkan terhadap lelaki daripada perempuan


HR. Bukhari

Pengaruh yang terbesar yang ditimbulkan fitnah ini iaitu:

Para wanita bersikap berlebih-lebihan dalam pergaulan yang mana akhirnya membawa kepada kehamilan luar nikah.

Fitnah ini bukan untuk suami isteri

Fitnah Informasi dan Telekomunikasi

Dunia maju dilengkapi dengan kemudahan teknologi terkini seperti radio, internet, televisyen, bahan bacaan dan sebagainya melingkari kehidupan kita. Semua ini dicipta ada pro ada kontra nya..tapi dengan teknologi ini lah..cubaan demi cubaan untuk melalaikan kita..akhirnya pengaruh menjadi meluas..kebatilan bukan sahaja hanya disaksikan..malah turut menjadi pelaku

Cukup sekadar ini shj yg dpt sy kongsikan kepada anda semua..smoga kita sentiasa berubah untuk melakukan kebaikan..mencari pahala bukannya susah..membuat dosa juga bukannya payah.

Wassalam..






No comments:

Post a Comment