03 January 2012

Salahkan Nyamuk, Hutan Dibakar??


Assalamualaikum w.b.t.

Entri kali ni saya ingin memberikan satu lagi permasalahan dalam masyarakat.."Salah kan nyamuk, Hutan Dibakar" bukanlah salah satu peribahasa Melayu ttp sy suka membuat perbandingan ini dengan mentaliti masyarakat Malaysia terutamanya orang Melayu khususnya..sy bkn bertujuan utk mengutuk atau menempelak tetapi ini lah hakikatnya berlaku dalam pemikiran kita orang Melayu..


Baru2 ni dikejutkan dengan ikon remaja cemerlang Nor Amalina Che Bakri yg mndpt 17A1 dlm SPM suatu ketika dulu..hari ni kita dikejutkan dengan perubahan personaliti beliau..dari seorang yg boleh dijadikan role model kpd generasi akan datang kpd individu yg berubah akibat kejutan budaya

Masyarakat kita mula tuding jari salahkan sana sini, tempelak beliau, lepaskan rasa marah, benci, penghinaan..tetapi sedarkah kita? Kita semua manusia biasa, xlepas dari silap, salah dan dosa..siapa kita utk menghukum..

"Katakanlah: " Hai hamba-hambaku, yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa terhadap rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (QS. Az-Zumar:53)

Mencari SATU jalan penyelesaian lebih baik daripada BERIBU jari yang menuding mencari kesalahan..

No comments:

Post a Comment